XXII Spotkanie techniczne przedstawicieli transportu OSD i OSP
W dniach 6-8 października 2021 r. w Licheniu Starym (Hotel Atut) odbyła się 22. edycja Spotkania technicznego przedstawicieli transportu OSD i OSP. Wzięło w nim udział 120 uczestników, z czego ponad 50 reprezentowało energetykę zawodową: Enea Operator, Energa-Operator, innogy Stoen Operator, PGE Dystrybucja, Tauron Dystrybucja, PSE, a pozostali – producentów oraz dostawców pojazdów oraz osprzętu do nich. Wydarzenie, już tradycyjnie, miało przede wszystkim charakter wystawowy – przygotowano 18 stoisk promocyjnych. Z uwagi na zwiększającą się liczbę zachorowań na COVID-19 zrezygnowano w tym roku z zajęć wykładowych, wszystkie prezentacje odbywały się na świeżym powietrzu
Stoiska promocyjne przygotowały łącznie 22 firmy: 4x4 Terenowiec Sp. z o.o., AddSecure Sp. z o.o., Arcon Polska Sp. z.o.o., Bumar-Koszalin S.A., Euro-Car, Grupa Cichy-Zasada Sp. z o.o., Hewea Sp. z o.o., HMF Polska Sp. z o.o., INTRAK S.C., Kob-Crane Montaże Sp. z o.o., MAN Truck & Bus Sp. z o.o., MAWA-TECH Stasikowski S.J., Mercedes-Benz Polska Sp. z o.o., Mercedes-Benz Trucks Polska Sp. z o.o., MOBILCAR S.J., MODESTO S.C., OBERAIGNER, PRONAR Kawka S.J., STELLANTIS / FCA Poland S.A., TECOM Technologia Sp. z o.o., Volkswagen Group Polska Sp. z o.o., Windex Andrzej Aszyk. Tym razem pogoda nie przeszkodziła, jak w czasie deszczowego spotkania w roku 2019 w Bielsku-Białej w zwiedzaniu stoisk. Nie było słonecznie, ale na szczęście - mimo jesiennej aury - nie padało.
Niektóre ze stoisk promocyjnych/pojazdów zaprezentowanych w trakcie tegorocznego spotkania
Atrakcją była możliwość dokładnego obejrzenia i sprawdzenia w jeździe samochodów elektrycznych. Producenci udostępnili m.in. pojazdy elektryczne: Mercedes-Benz EQV 300 oraz Ford Mustang Mach-E. O zaletach pojazdów elektrycznych napisano już bardzo wiele, stąd tutaj tylko kilka z nich: praktycznie niesłyszalna praca silnika (co pozwala na użytkowanie ich nawet w gęsto zamieszkanych miejscach nocą), nisko umieszczony środek ciężkości z powodu zamontowania ciężkich akumulatorów w ramach pojazdów, bardzo dobre przyspieszenie z uwagi na charakterystyczny dla silników elektrycznych nominalny moment obrotowy praktycznie w całym zakresie obrotów. Zmieniły się również zaprezentowane w tym roku ładowarki, które przy dostępności gniazda trójfazowego, pozwalały na ładowanie pojazdów z mocą blisko 25 kW. Nawet przy bateriach o pojemnościach 90 kWh (zamontowanych w obu testowanych samochodach) można było naładować je do pełna w czasie około 4,5-5 godzin. Oczywiście każdy z producentów stara się wprowadzać nowinki techniczne wyróżniające jego pojazd na tle innych. Standardem jest już możliwość ustawienia trybu jazdy czy stopnia odzyskiwania energii. Dodatkowo część energii z baterii wykorzystywana jest do optymalizacji jej pracy. Wszystkie te działania mają na celu zwiększenie zasięgu pojazdów elektrycznych – będącego nadal ich największym mankamentem.
Mając nadzieję, że spotkanie było owocne, zarówno dla przedstawicieli energetyki, jak i dostawców pojazdów czy sprzętu specjalistycznego, serdecznie zapraszamy na kolejną edycję w 2022 roku!